Hvorfor er kollegerne så træls?

Kolleger er mennesker, vi ikke selv har valgt. Nogle ganger ”vinder vi i lotteriet”, mens vi andre gange er stuck med nogle, som vi slet ikke harmonerer med. Men hvad skyldes det? og hvad kan du selv gøre ved det?

At vi mennesker er forskellige, er der bestemt ikke noget nyt i. Alligevel lader det til, at vi ofte glemmer netop dét faktum, når vi for 117. gang forlader et mødelokale med himlende øjne og frustrationer, der hober sig op over kollegernes eller ledelsens adfærd.

Men hvad er det, der skaber frustrationen?

Det er selvfølgelig til dels forskelligheden mellem os som personer, men det handler også om en mangel på forståelse. En manglende nysgerrighed.

Hvis vi møder en person til en fest og synes, de er spændende, tænker vi mindre over, om de er forskellige fra os. Vi møder dem med åbne spørgsmål, videbegærlighed og stor tolerance. Men møder vi dem i et mødelokale eller storrumskontor, kan forskelligheden hurtigt miste sin charme.

Forskellen på de to scenarier handler om forståelse. Eller snarere om manglen på samme. For vi kommunikerer ikke altid så nysgerrigt, åbent og rummeligt på vores arbejdsplads. Vi har – forståeligt nok – vores egen agenda, som er skabt ud fra et mix af vores titel og vores personlighed. Og så glemmer vi, at de andre har samme slags agenda. Den er bare ikke den samme som vores. Og så opstår frustrationen.

Hvordan du kan bygge bro mellem kolleger

Hvad kan du så gøre, når du er kørt sur i et ikke-optimalt samarbejde med kollegerne? Jeg plejer typisk at sige, at når du er frustreret, har du tre handlemuligheder

  1. Du kan forlade situationen
  2. Du kan acceptere situationen
  3. Du kan forsøge at forandre situationen

At forlade en situation, hvor kollegerne er kilde til irritation, svarer til at sige dit job op. Det er i mange tilfælde en for drastisk handling. At acceptere frustrationen er ofte svær. Dermed er der kun én mulighed tilbage: at forsøge at forandre situationen. Men vi kan som bekendt ikke ændre på andre. Så eneste reelle tilbageværende mulighed er at forandre kommunikationen imellem jer. For det er den, der er kilden til såvel kløft som brobygning imellem jer.

Vi tror, andre er som os og ser, tænker, mener som os. Det gør de ikke. De har et andet udgangspunkt og ser ting fra andre vinkler, med andre briller og med et andet fokus end dig.

Prøv til en start at være opmærksom på, hvordan du selv tænker og møder andre. Tænker du, at de tager fejl, er unuancerede, forudindtagede eller udygtige? Eller tænker du, at I er uenige, men at din ”modpart” måske kan have en god pointe? Hvor den første indstilling er helt lukket, er der langt flere muligheder i den anden tilgang.

Få et vidensbaseret fundament

Kommunikation mellem kolleger sker ofte på et sårbart grundlag af formodninger, fordomme og erfaringer, som ikke altid er positivt. Det ideelle, når I er kørt skævt, er at starte på en frisk – og tage en vidensbaseret tilgang til jeres kommunikation. Det vil sige ud med formodninger om, hvad de andre tænker og din egen forestilling om, hvorfor de agerer, som de gør. Og ind med nysgerrighed, spørgsmål og en øget viden om, hvordan dine kolleger er stykket sammen som mennesker, hvad der driver dem og hvad de mener, når de siger, som de gør.

Måske er de drevet af en stærk logisk sans, mens du selv er mere drevet af din intuition? Måske har de nogle erfaringer, der står i vejen for jeres projekt, eller måske er overvældede ved tanken om, hvad projektet vil få af konsekvenser for dem rent lavpraktisk?

Der skal ryddes ud i de forhastede konklusioner, forsøg på tankelæsning og andre instinktive mønstre, som ikke er befordrende for det gode samspil. Og de skal erstattes af en (eventuelt faciliteret) dialog, hvis formål er at forstå, række ud og mødes på midten. Vi tror ofte, at tingene er sort/hvide. Men måske har ingen af jer ret. Måske skal I på kompromis. Måske vil din kollega endda give sig, hvis blot han begynder at kunne se ting fra din side. I har alt at vinde, og intet at tabe.

Når først I begynder at få indblik i, hvad der driver jer hver især og hvorfor I har tendens til at handle, som I gør, er vejen banet for et godt teamwork.

Et ideelt værktøj til at åbne snakken er eksempelvis personprofiler og teamprofiler, der kan give jer et billede af, hvad der driver jer hver især. Teamprofiler er et godt udgangspunkt for en dialog om, hvor jeres styrker ligger og hvorfor det i visse tilfælde kan være svært at kommunikere.

Recent Posts

Kontakt mig

Interesseret i at vide mere?

Ring og få en uforpligtende snak på

40 44 35 22